Jaren geleden zag ik de eerste inspiratiefilmpjes van Kleuren Turnen. In de filmpjes was duidelijk te zien dat turnelementen in stukjes waren geknipt. Met de verschillende oefeningen konden eigenlijk al mijn turnsters veel meer elementen turnen dan ze voorheen deden. In het begin moesten de meiden er wel aan wennen. Bij de introductie van de les gaf ik dan aan dat we aan de slag gingen met variaties van de salto. Wat mijn turnsters hoorden was het woord -salto-. Vervolgens was de verwachting er dat iedereen een salto vanuit een trampoline zou maken waarbij de salto vrij in de lucht werd gemaakt. Na enkele weken begrepen de turnsters goed waarom ik tijdens mijn lessen aan de slag ging met verschillende variaties van een element. De meiden zagen vanaf dat moment zelf ook in welke oefening wel en niet haalbaar was voor hen. Er ontstond meer plezier omdat iedereen met een element bezig was maar dan allemaal met een andere variatie passend bij hun eigen niveau.
Kleuren Turnen gebruikte ik in eerste instantie voornamelijk als inspiratiebron. Iedere les was er minimaal één element waarbij ik de filmpjes van Kleuren turnen gebruikte. Tijdens de periode dat ik buiten de turnlessen moest gaan verzorgen (tijdens de Corona periodes) heb ik ontzettend veel gebruik gemaakt van de gedeelde filmpjes.
In mijn groep recreanten zitten zo’n 18-22 leden. De jongste is 6 jaar en de oudste is 9 jaar. Door gebrek aan leiding binnen de club, lopen er ook nog 10 kleuters rond tijdens mijn les. Differentiëren is een van de belangrijkste dingen die ik tijdens mijn lessen moet doen. Als we kijken naar de kleuren van Kleuren Turnen, dan werk ik met paars, blauw, groen, geel en oranje in één groep. Doordat er zoveel niveauverschil zit in de groep lukte het mij ook een lange tijd niet om al mijn leden iedere les voldoende uit te dagen. Ik was zo gefocust op het einddoel van ieder kleurtje en overal maakte ik dan weer lijstjes voor. Iedere les was te kort en iedere oefening had tijdens de les eigenlijk veel vaker herhaald moeten worden. Ik geef les in een dorp met een keurige gymzaal maar helaas heb ik niet de luxe dat ik bepaalde toestelsituaties 2 of 3 keer op kan zetten.
Sinds kort ben ik het anders aan gaan pakken zodat het qua organisatie tijdens de les een stuk rustiger werd voor mij en de turnsters.
Voor het onderdeel steunen heb ik voor mezelf genoteerd welke oefeningen er van de kleuren paars t/m oranje haalbaar zijn bij mij in de zaal. Ik heb niet alleen gekeken naar het filmpje van het lesdoel maar ik heb ook alle andere filmpjes uit het bestand van Kleuren Turnen bekeken. Deze oefeningen heb ik van makkelijk naar moeilijk gezet en erachter staat bij welke kleur de oefening past. In dit overzicht kan ik snel zien welke oefeningen bij meerdere kleuren aangeboden kunnen worden.
De turnsters van de kleuren paars, blauw en groen hebben zeer veel overeenkomstige oefeningen bij steunen. Bij de kleur blauw en groen doen de turnsters extra uitdagende oefeningen die meestal bij dezelfde toestelsituaties uitgevoerd kunnen worden. De oefeningen van geel en oranje heb ik ook geclusterd waarbij oranje ook iets meer uitdaging krijgt. Waar ik eerst 5 groepjes (kleuren) aan het werk zette heb ik nu 2 groepen en binnen die groepen differentieer ik naar kleur.
Ik ga voor mezelf ook nog kijken wat overeenkomstige oefeningen zijn bij de onderdelen rollen, springen, duikelen, hangen/ zwaaien en balanceren zodat ik daar ook kleuren kan clusteren. Het komt voor dat er oefeningen gedaan moeten worden waarbij ik de kleurtjes niet kan clusteren. In sommige gevallen zet ik dan toch twee toestelsituaties neer zodat iedereen turnt maar ik zet ook wel eens een spelvorm in op zo’n moment. Een deel van de groep werkt dan met mij aan een element en de andere kinderen doen een balanceerspel (o.i.d.). Ik vind dat dat wel kan bij een recreatiegroep.
Twee á drie keer per jaar is er een meetmoment. In het eerste jaar dat we met Kleuren Turnen werkten deden alle kinderen bij ieder meetmoment alle oefeningen van het diploma. We moesten ontzettend veel toestelsituaties klaarzetten, continu ombouwen en er zaten steeds kinderen te wachten omdat niet ieder kind iedere oefening deed. Dit wilden we veranderen.
Sinds dit jaar doen we niet alle oefeningen bij meetmoment 1, we maken bewuste keuzes. Tijdens meetmoment 2 voegen we nieuwe oefeningen toe en herhalen we. Meetmoment 3 is voor ons een combinatie van Kleuren Turnen met clubkampioenschappen. We werken met oefenstof waarbij de meeste elementen uit het diploma verwerkt zijn in oefenstof bij de toestellen sprong, brug, balk en vloer. Tijdens de laatste wedstrijd ontvingen onze leden bij ieder toestel een cijfer voor de gehele oefening. Daarnaast werden er ook nog kruisjes gezet bij de geturnde elementen die op het diploma van Kleuren Turnen staan.
Ik hoop dat ik je enthousiasmeer voor Kleuren Turnen en dat je, na het lezen, ziet wat de mogelijkheden zijn van Kleuren Turnen!
Met vriendelijke groet,
Chantal Slager Kiewiet
Trainster SV Beesd