Impliciet leren

Het is heel interessant om aan de slag te gaan met ideeën die het impliciet leren stimuleren. Het idee is dat de lessituatie al sturend is. Zonder dat het kind enorm moet nadenken over een tip en/of aandachtspunt, wordt hij of zij eigenlijk wegwijs gemaakt door de lessituatie zelf.

Dat voorkomt dat de train(st)er ook steeds dezelfde tip moet geven, zoals grote stap en handen ver voor de handstand.

Los dit op met hoepels. Het creëert een duidelijke startplek en de aanwijzingen voor de stap en handplaatsing worden automatisch meegegeven. Het voordeel is ook dat het kind deze beweging opneemt in zijn of haar systeem. Door te starten met de hoepels, wordt de lengte van de beweging gestimuleerd en het kind weet vervolgens niet beter.

Dit principe kan op verschillende manieren worden toegepast:
– Hoepels voor de handstand, radslag, arabier, etc.
– Een matje voor de insprong.
– Lusjes om de polsen voor strakke armen, spanning in het lichaam en een open arm-romphoek.
– Opzwaai twee kasten op en eindigen in een gesteunde positie.
– Een arabier of overslag met handen in een trampoline. Dit vraagt om extra lichaamsspanning.

Handigggggggggggg!

Have fun!